Verkopen via Bol.com, laat het voor jou werken
Website winkel Helmond ZazouTotaal Webdesign en online marketing website of webshop laten maken website actie

Verkopen via Bol.com, laat het voor jou werken

Een eigen bedrijf waar je geld mee kan verdienen vanuit je eigen kamer, het klinkt als een droom van de meeste mensen die willen beginnen aan het opstellen van een webshop. Het is echter niet zo makkelijk als je denkt. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden en die je moet doen om ervoor te zorgen dat je bedrijf succesvol blijft. Door samen te werken met grote marktplaatsen die al bekend zijn onder de meeste Nederlanders kan je ervoor zorgen dat je zonder het ondernemen van je eigen webwinkel toch producten kan verkopen!

Het beginnen van verkopen via bol.com

Het voordeel van je product aanbieden via een online marktplaats zoals bol.com is dat je niet hoeft te betalen. Je kan de advertentie gratis plaatsen zolang het product voldoet aan de richtlijnen die opgesteld zijn door de website. Je moet echter wel commissie afdragen op alle producten die verkocht zijn via de website. De commissie die je betaalt bestaat uit een vast bedrag en percentage van de verkoopprijs. Voor elke categorie producten zijn er verschillende commissies die je allemaal kan vinden op de website van bol.com.

Er zijn naast de commissie nog een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen. Denk aan de services die worden aangeboden door de website. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van klantvragen, annuleringsverzoeken en retourzendingen binnen 24 uur. Doe je dit niet, dan kan dit de reputatie van je bedrijf voor bol.com aantasten. Ook verwacht bol.com natuurlijk dat de producten binnen de afgesproken levertijd worden bezorgd bij de klant thuis en dat je telefonisch bereikbaar bent voor eventuele vragen.

De eerste stap tot beginnen bij het verkopen van producten via bol.com is het vinden van een product. Het beste is natuurlijk om een product te vinden dat heel erg populair aan het worden is of wat nog niet veel op de markt wordt aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan de rage van de fidget spinners, toen iedereen in een keer besloot om dit product te kopen. Verkopers konden veel winst maken op deze producten door de grote populariteit van deze producten.

De volgende stap is om een leverancier te zoeken. Je kan via AliExpress of andere methodes een bedrijf vinden die het gewenste product produceert. Vervolgens kan je een deal maken met deze bedrijven, en de adressen die jij krijgt van de klanten via bol.com direct doorsturen naar het bedrijf. Op deze manier hoef je geen warenhuis te hebben om het product op te slaan en kan je direct beginnen met het opstarten van je bedrijf.

Prestatiescore is erg belangrijk

Wil je succesvol kunnen verkopen op bol.com, dan is een goede prestatiescore belangrijk. Deze kan je altijd checken als bedrijf bij het tabblad ‘Prestaties’. Dit draait niet om de prestaties van je verkoop maar de tevredenheid. Als je net als verkoper start heb je een gemiddelde prestatiescore, die je in de loop van de tijd alleen maar kan verbeteren of verminderen. Bol.com vindt de prestatiescore namelijk erg belangrijk, nog belangrijker tegenover de prijs van het product.

De prestatiescore heeft erg invloed op je positie binnen de zoekopdrachten bij bol.com. Net zoals SEO een vorm van marketing is voor online webshops, is de prestatiescore belangrijk voor je positie binnen de zoekopdrachten van bol.com. Er zijn een aantal zaken die een invloed hebben over deze score, en het is belangrijk om dit op te zoeken voordat je gaat beginnen. Het is dus echter wel belangrijk dat je de hele dag door de tijd hebt om te reageren op de vragen van klanten en de services verleend zoals ze beloofd zijn.

Andere belangrijke zaken voor het beginnen van een webshop via bol.com

Het is mogelijk om enkele producten handmatig aan te bieden via bol.com. Wanneer je echter een grote variatie aan verschillende producten aan gaat bieden en in grote getalen gaat verkopen kost deze klus enorm veel tijd. De voorraad wordt niet automatisch bijgewerkt als je webshop niet wordt gekoppeld waardoor het voor kan komen dat je de artikelen niet kan leveren. Er zijn een aantal tools die je hiermee kunnen helpen.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je geen eigen website hoeft te onderhouden, je deze niet hoeft te laten maken en dat je gebruik kan maken van de populariteit van bol.com tegenover een heel marketingplan opstellen voor je eigen website. Het grote nadeel is echter dat je niet snel een klantrelatie opbouwt. Mensen die tevreden zijn met de producten die ze hebben gekocht bij bol.com zullen eerder terugkomen naar deze website, en niet naar de specifieke aanbieder van de website.

Een ander nadeel is ook dat het aantal producten dat retour wordt gestuurd hoog ligt. Bol.com heeft voor de consument fijne voorwaarden als het draait om terugsturen, maar dat betekent wel dat jij als verkoper de kosten in rekening moet nemen. Dit is natuurlijk een nadeel dat je mee moet rekenen in het opstellen van je plan.

Producten verkopen via bol.com: iets voor jou?

Het is niet zo dat als je producten gaat verkopen via bol.com je het product aan kan bieden en vervolgens niks hoeft te doen. Je moet natuurlijk de adressen van klanten opsturen naar je leverancier, de vragen van klanten kunnen beantwoorden en telefonisch bereikbaar zijn. Het beste is om te kijken of de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen voor je plan. Als je een erg goed product hebt om aan te bieden lijkt dit het natuurlijk wel waard, maar het kan zijn dat het product alleen op korte termijn goed verkoopt.

Deze manier van een webshop starten is niet voor iedereen. Sommige mensen vinden het namelijk fijner om hun eigen naam op te bouwen door een webshop te starten. Anderen hebben niet het kapitaal om online marketing toe te passen, waardoor het makkelijker is om gebruik te maken van de populariteit van de website bol.com. Kies de beste optie voor jou door de voor- en nadelen met elkaar af te wegen. Zo kan je gemakkelijk je eigen webshop starten bij bol.com!

Silvio van de Ven